foto Lize C kieke ketelaars |
Lize Spit (1988) groeide op in de Antwerpse Kempen, maar woont sinds 2005 in Brussel. Ze behaalde een master Scenarioschrijven aan het RITSC. Ze won zowel de publieks- als juryprijs bij write Now! in 2013.
Lees snel verder over deze dame:
Heb je ooit een manuscript ingestuurd dat niet uitgebracht
is?
Schrijven is een verslaving en overlevingstechniek voor jou
geweest. Is dit nog steeds zo en waarom?
Vind je het leuk om lezingen te geven in bibliotheken?
Lees je nog puur voor het plezier of lees je enkel voor je
werk of kijk je alleen met de ogen van een schrijver naar een boek?
Ik schrijf liever dan dat ik lees. Ik kan mijn
schrijversblik niet weglaten als ik lees. Lezen is doorgaans een opgave voor
mij, omdat ik erg kritisch ben, of andere boeken juist zo goed vind, dat het me
benauwd. Ik begin in heel veel boeken, om de stijl te leren kennen, maar lees
geregeld niet verder, als het personage of het verhaal me niet genoeg boeit.
Je schrijft erg gedetailleerd en beeldend. Is dit jouw
manier van schrijven door je opleiding als scenarioschrijver of zat dit altijd
al in jou?
Het is deels mijn eigen manier van schrijven, omdat het
mijn manier van kijken is. De manier waarop ik mijn verhalen structureer,
daarin schuilt voor een groot stuk mijn opleiding.
Over Ik ben er niet
Pitch' Ik ben er niet'.
Een liefdesverhaal van twee mensen die onder druk komen
te staan nadat een van beiden een psychische ziekte ontwikkelt.
Het duurde door angst niet te voldoen en de druk die je
voelde na ' Het smelt' vier jaar voor dit boek af was. Was het succes van 'Het
smelt' dan soms een vloek in plaats van een geschenk?
Je hebt ' Ik ben er niet' gebaseerd op wat je in je omgeving
zag. Is het boek dan deels fictie en realiteit of is het toch een verzonnen
verhaal?
Heb je research gedaan voor ' Ik ben er niet' en hoe heb je dit aangepakt dan?
Ik ben met patiënten gaan praten, en met partners van patiënten,
ik ben met zorgverleners gaan praten, heb online research gedaan, ben in een
psychiatrie geweest.
Hoe kwam je op de titel en de uitvoering van het boek?
De titel heeft
mijn partner gekozen toen hij het manuscript voor de eerste keer las. Ik vond
deze titel (gebaseerd op het zinnetje van Simons voicemail: ‘ik ben er niet’),
symbool staan voor veel lagen in dit verhaal.
Had je nog een alternatieve titel?
Nee.
Is je verhaal tijdens het schrijven nog anders geworden dan
je eerst dacht of heb je een vastomlijnd plan dat je volgt?
Het is zeker nog anders geworden dan ik dacht. Ik heb
lang niet geweten waarom Leo naar huis fietst, wat de reden van haar paniekerige
fietstocht zou zijn. Pas toen Lotte in het boek zwanger werd, dacht ik: het
moet met het kind te maken hebben. Dat was het laatste puzzelstuk dat op z’n
plaats viel.
Simon en Leo hebben beide een moeilijke tijd. Wist je op
voorhand wie je de "zwaarste" thematiek zou geven of is dit
gegroeid?
Dit is gegroeid.
'Ik ben er niet' is een boek vol emotie. Werd je hier tijdens
het schrijven zelf door bevangen en hoe gaf je deze gevoelens een plaats?
Nee, ik voel amper iets wanneer ik zelf schrijf, tenzij
adrenaline. De stukken die het makkelijkste waren om te schrijven (Simons
opname, de periode nadien, waarin hij een zware depressie heeft) daarin kon ik
misschien nog het meest van mijn eigen emoties kwijt, omdat het verhaal daar
even tot stilstand komt, letterlijk en figuurlijk.
Wat is het stuk van dit boek dat je het meest bijgebleven
is?
De hoofdstukken waarin Simon erg depressief is en Leo
voor hem zorgt. Ze wordt de ‘i’ in Simons ‘ik’, houdt zijn puntje in de lucht.
Welk karakter uit dit boek heeft jou het meest geraakt en
waarom?
Simon, omdat hij ook het meeste medeleven verdient.
Waarom elf minuten waarin het drama zich afspeelt en geen twintig bijvoorbeeld?
Twintig minuten zou een te lange uitrekking zijn van die
spanningsboog. Ook zou iemand die 20 minuten onderweg zou zijn om de plaats van
‘onheil’ te bereiken, geneigd zijn de ambulance te bellen, want die zou
wellicht sneller ter plekke zijn.
Bij Het Smelt heb ik niet echt inspraak gehad, (ook niet
gewild) maar ik word wel nauw op de hoogte gehouden door Veerle Baetens zelf.
'Ik ben er niet' en 'Het Smelt' gaan over complexe
persoonlijkheden. Je lijkt ook steeds jezelf af te vragen wat normaal is. Is
normaal wat de maatschappij als normaal ziet of voelt normaal voor jou anders?
Ik denk dat ‘normaal’ niet bestaat. Iedereen wordt in
zijn leven wel eens geconfronteerd met situaties die een extreme gedragingen
teweegbrengen. Normaal zijn betekent voor mij; je best doen om een goed en
eerlijk mens te zijn, ongeacht de uitkomst.
Heb je een boodschap voor iemand die worstelt met psychische problemen?
Blijf
er niet alleen mee zitten. Zoek hulp. Ook als naaste van iemand met problemen:
draag niet alles op je ene paar schouders.
Ja, ze zijn een onderscheiding.
Waarom ben je schrijver geworden?
Ik was het al voor ik het ‘werd’ denk ik,
want schrijven zit grotendeels in de manier van kijken. Het is een manier om de
wereld te plaatsen en aan te kunnen.
Hoe ga je om met negatieve en positieve recensies?
Kritiek weegt
harder door dan positieve recensies, en kan me heel lang achtervolgen.
Positieve reacties gaan over het boek, negatieve reacties betrek ik ook op
mezelf, als mens en als schrijver.
Wat moet een goed boek hebben?
Het moet de lezer raken. Of dat nu is door
ontroering, vervoering, overtuiging, ...
Heb jij een huis vol boeken of net niet?
Ik heb een
tiental meter boeken, wat eigenlijk niet zo veel is. Vooral van Nederlandstalige
collega’s en vrienden, ik probeer ook bij te houden wat er verschijnt in mijn
eigen generatie.
Waren boeken belangrijk voor je als kind?
Ja, we hadden
geen televisie. Ik las zelfs tijdens de middagpauze op school, wanneer ik een
uurtje thuis was om te eten.
Welke titels heb je onthouden?
Ik las alles van Marc de bel, Thea Beckman,
Dirk Brakke. Het uur nul vond ik als tiener een verdrietig boek. En ik herinner
me ook zwaar onder de indruk te zijn geweest van Doornroosjes honden van Willy
Spillebeen.
Wat zie je jezelf nooit schrijven of sta je voor alles open?
Historische
romans.
Heb je een geluksbrenger of ben je eerder de nuchterheid zelve?
Ik
ben, vrees ik, te nuchter voor bijgeloof.
Mijn zussen en broer, dat we geworden zijn wie we zijn. Mijn partner Rob, die een ontzettend goed schrijver is. Mijn vriendin Bregje Hofstede, die begaan is met de wereld en met vrouwenrechten.
Zou je ooit scenario's willen schrijven?
Dat weet ik niet
zo goed. Maar wie weet, als ik een idee heb dat niet in een roman thuishoort.
Al hou ik teveel van taal en metaforen om scenario’s te schrijven, een scenario
is een werkdocument voor de regisseur en acteurs, het is geen eindproduct en ik
zou toch dat rechtstreeks contact met een lezer missen.
Wat raakte je in Six Feet Under? Ik hou ook heel erg van deze serie en ben benieuwd waarom deze je favoriet is.
Het
is menselijk, warm, geen karikaturen. Het was de eerste serie die ik keek en
meteen de eerste keer in mijn leven dat ik zo werd meegesleept. Alsof ik deel
van het gezin was geworden. Na de laatste aflevering heb ik weken gerouwd.
Hoe ontspan jij?
Foto Lieve Blanquart |
Reality series kijken over ambulances en ziekenhuizen. Gezelschapsspelletjes
spelen. Een aperitiefje drinken.
Je mag een dagje relaxen zonder regels. Je bent volledig vrij om te kiezen wat je doet. Hoe breng je je dag door?
Wandelen aan de kust of in het bos bij mooi
weer. Met een spannende serie en een krant binnen handbereik in de zetel
hangen.
Je hebt diabetes en bent risicopatiënt daardoor. Wil dit zeggen dat je staat te springen om het vaccin of blijf je toch voorzichtig en kritisch?
Ik
wacht rustig mijn beurt af, vermijd contact met anderen dus ik ben niet meer zo
bang om besmet te raken, ik voel me niet eenzaam dus ik kan het zo nog wel
enkele maanden volhouden.
Hoe bescherm je jezelf en hoe voelt het om met deze dagdagelijkse realiteit om te gaan?
Ik begin me zorgen te maken over menselijk contact, of
mijn vrienden en ik niet uit elkaar groeien. En ik ben het soms wel beu me te
ergeren aan andere mensen wanneer ik zie dat ze zich niet aan de regels houden.
Zou je misschien ooit een kinderboek over diabetes willen
schrijven om hen te leren hoe ze hiermee kunnen omgaan?
Nog nooit over gedacht om over diabetes te schrijven,
maar wel al eens overwogen een kinderboek te schrijven (samen met mijn partner
en schrijver Rob Van Essen).
Wat haat je aan deze periode?
Vrienden moeten missen, niet buitenshuis
kunnen schrijven in een koffiehuis of een bibliotheek.
Komt er nog een nieuw boek van jou aan en wanneer?
Deze zomer begin
ik aan boek 3, ik denk dat ik daar wel weer een tijdje aan bezig ben, een
concrete deadline heb ik nog niet.
Wat als:
En wat zou je doen als je de duivel was? Niet langer
altijd op dezelfde hoop schijten.
Vul aan
Geluk is.. eventjes zorgeloos zijn en opgaan in het moment.
En ook: koffie drinken in bed, goeie films kijken, uitgebreid koken voor
gasten.
Liefde is voor jou… zorgvuldig gekend worden door elkaar.
Leven is…steeds ingewikkelder naarmate je ouder wordt.
Vriendschap is… verbondenheid.
Beroemd zijn is.. door een grote groep mensen gezien worden,
maar niet écht gekend worden.
Kiezen is… twijfelen.
Geloven is… hopen.
Hopen is.. geloven.
Verliezen is… onmogelijk.
Dromen is.. een voorschot nemen op het geluk.
Dankbaar zijn is.. een koor van stemmen dat zingt in je
borst. Het gevoel ergens aan ontsnapt te zijn of juist iets te hebben gekregen.
Enkele dilemma's
Een bestseller of een lange carrière? Een lange carrière.
Blind of doof? Doof
Reizen of dromen? Dromen
Shoppen of uit eten gaan? Uit eten gaan.
Bioscoop of home cinema? Bioscoop
Alleen of samen? Samen.
Diepzinnig gesprek of Ladies Night? Diepzinnig gesprek.
Make-up of puur natuur? Make up.
Filosofie of Wetenschap? Wetenschap.
Cultuur of natuur? Hiertussen hoop ik nooit te moeten
kiezen.
Emotie of Rationaliteit? Emotie.
Gezelschapsspel of computerspel? Gezelschapsspel
Bronnen: Lize Spit haar site en Das Mag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten