zondag 11 april 2021

Interview met Susan Muskee

 


Voor Boekinkt mocht ik in de serie ‘Liefde natuurlijk’ drie van de inmiddels verschenen delen lezen en recenseren. Hoogste tijd om de auteur Susan Muskee te interviewen en natuurlijk ook vragen wanneer deel vier van deze feelgoodserie verschijnt!

 

Hoe ben je op het idee gekomen om een Feelgoodserie ’Liefde natuurlijk’ te gaan schrijven?

Dat is eigenlijk ontstaan na een gesprek met mijn uitgever! Deel 1 (Scones en spotlights) was eerst bedoeld als standalone, waarbij het verhaal zich veel meer richtte op Cleo alleen. Maar ergens had ik het gevoel alsof er iets miste. Toen ik dat met mijn uitgever besprak kwamen we op het idee om er een vierluik van te maken, met in elk deel één van de vriendinnen in de hoofdrol. Vanaf dat moment ben ik gaan nadenken wat dan de verhalen van Kim, Abigail en Sophie zouden zijn, en die kwamen al vrij snel bovendrijven!


Hoe goed zou jezelf op rolschaatsen kunnen bedienen?
Oei, helemáál niet goed. Ik heb een paar jaar geleden rolschaatsen gekocht omdat het me ontzettend leuk leek, maar ik ben er nooit écht goed mee bezig gegaan. Nu je het zegt, misschien moet ik ze eens van zolder halen…


Wat heeft je geïnspireerd om de onderwerpen die je in je verhalen hebt verwerkt te gebruiken?
Het klinkt misschien cliché, maar echt van alles. Mijn eigen ervaringen, mensen die ik tegenkom, verhalen van vriendinnen, muziek, films, series, inspiratie komt echt overal vandaan.



Zijn personages in je boek gebaseerd op bekende mensen van jou? Aan welk personage heb je iets van jezelf meegegeven?
Nee, hoewel ik mijn personages zo voor me zie alsof het echte mensen zijn, is niemand gebaseerd op een bekende. Ik denk wel dat er in alle vier de vriendinnen iets van mezelf zit, maar het meest herken ik mezelf in Sophie. Zij is echt iemand van het kaliber ‘grote mond, klein hartje’. Daarnaast is ze natuurlijk ontzettend gek op mooie kleding en mij zul je ook niet zo snel in een joggingbroek en zonder make-up buiten de deur tegenkomen.

 

Ik heb deel drieMarathons en Mokkataart’ inmiddels uit en kijk uit naar deel vier. Kun je een tipje van de sluier oplichten waar deel vier overgaat en wanneer deze uitkomt?
Deel 4 gaat natuurlijk over Sophie. Ze verhuist definitief naar New York om daar een leven en carrière op te bouwen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot: ze komt er lang niet zo makkelijk aan de bak als ze dacht. Tot overmaat van ramp woont ze nu ook eens in dezelfde stad als haar ex Liam, en hoewel New York gigantisch is, komt ze hem veel vaker tegen dan ze zou willen…



Wat is de titel van dit vierde deel?
Die mag ik helaas nog niet verklappen, maar als je goed googelt kom je hem misschien al wel tegen…

Een aantal van je personages brengen een bezoek aan, trekken rond of willen gaan wonen aan het buitenland. Wat zou jij zelf het liefste willen?

Ik ben eigenlijk heel erg een huismus, maar zo nu en dan een week (of een paar weken) weg vind ik echt heerlijk. Echt wonen in het buitenland zie ik niet zo snel gebeuren, maar ‘als het allemaal weer mag’ ga ik zeker weer op reis. Ik zou heel graag een keer langs de westkust van Amerika trekken, met een camper bijvoorbeeld. Te beginnen in San Francisco, want dat is een van mijn favoriete steden ter wereld en daar wil ik héél graag een tweede keer naartoe.

 

Wie mag als eerste het manuscript lezen van je volgende boek? En deel je het daarna met een aantal (vaste) proeflezers?

Delen van mijn manuscript leg ik tijdens het schrijven vaak al voor aan mijn verloofde. Hij behoort eigenlijk niet tot de feelgood-doelgroep, dus ik denk altijd: als ik jou aan het lachen krijg, dan zit het goed. Verder heb ik een paar ontzettend lieve vriendinnen die zich als proeflezer opwerpen, en mijn moeder leest ook altijd de eerste versie.

 


Hoe moeten we jou schrijvend voor ons zien? Aan een bureau, in een koffietentje of….
Letterlijk overal. Ik werk in Pages, wat via iCloud synchroniseert tussen mijn vaste computer, mijn laptop, mijn telefoon en mijn tablet. Als ik echt lekker in een manuscript zit, schrijf ik zelfs in de rij voor de bakker. Maar sinds we twee maanden geleden zijn verhuisd heb ik mijn eigen werkkamer, dus het grootste deel van de tijd zit ik nu daar. Of op de bank, met mijn laptop op schoot, een grote kop thee naast me en onze kat Tony dicht in de buurt. Meestal ligt hij snurkend tegen me aan, maar zo nu en dan is het blijkbaar tijd voor een aai-break en kruipt hij zonder pardon op mijn schoot.


Schrijf je het liefste in alle rust of heb je graag muziek aan tijdens het schrijven? En wanneer je muziek luistert tijdens het schrijven waar luister je dan graag naar? En waar luister je naar wanneer je niet schrijft? En met welk nummer zing je het hardste mee?
Ik hou heel erg van muziek, maar ik wil absoluut stilte om me heen hebben als ik schrijf. Ik weet echt niet hoe andere schrijvers dat doen, schrijven met complete playlists op de achtergrond. Ik ben dan echt veel te snel afgeleid, zelfs als het instrumentaal is. Als ik niet schrijf, luister ik echt van alles. Waar ik altijd blij van word zijn van die 70s en 80s hits-afspeellijsten op Spotify. Vrijwel alle klassiekers zing ik uit volle borst mee, maar als iemand ABBA opzet sta ik pas écht aan.


Ben je iemand die het hele verhaal al in haar hoofd heeft zitten of ontwikkelt het zich tijdens het schrijven?

Ik ben absoluut een plotter. Toen ik deel 2 aan het schrijven was, wist ik al hoe deel 4 zou eindigen. Deels ook omdat de tijdlijnen overlappen, maar vooral omdat ik het heel fijn vind om het raamwerk al te hebben staan voordat ik in een verhaal duik. Toch gebeurt het weleens dat het verhaal alsnog tijdens het schrijven een andere wending neemt, maar echt helemaal anders wordt het dan niet.

 

Door je Feelgoodverhalen vermoed ik dat je best wel romantisch en avontuurlijk bent aangelegd, hoe ziet voor jou een romantische of avontuurlijke date er perfect uit?
Ja, ik ben echt een hopeloze romanticus! Ik ben heel erg fan van het theater, dus een perfecte date zou voor mij een heerlijk diner zijn, gevolgd door een bezoek aan het theater. Of naar de bioscoop! Grote bak popcorn erbij, goede film op het doek, lievelingsman naast me en mijn avond kan niet meer stuk.

 

Wat zijn, naast het schrijven;-) je hobby’s?
Sowieso lezen, maar ook wandelen. Wandelen zorgt ervoor dat mijn hoofd leeg raakt en met een goede podcast of lekker luisterboek op vliegen de kilometers voorbij. Daarnaast vind ik het ook heel leuk dat ik zo alsnog onontdekte delen van mijn eigen stad tegenkom, waar ik met de auto niet zo snel zou komen.

 

Heb je een boek waarvan je vindt dat iedereen dat eens zou moeten lezen? Nee, niet die van jezelf:-)
Jaaaa! Dat is Ik geef je de zon van Jandy Nelson. Vorige zomer gelezen en sindsdien is het echt mijn lievelingsboek. Het is een YA en het vertelt het verhaal van Noah en Jude, een tweelingbroer en -zus. Noahs hoofdstukken zijn als ze dertien zijn, Jude drie jaar later. Op hun dertiende zijn ze vier handen op één buik, op hun zestiende niet. Elk hoofdstuk is een puzzelstukje dat langzaam wordt neergelegd in een groter geheel en het is zó mooi geschreven. Ik denk niet dat er ooit een boek zal komen dat ik mooier vind dan dit.

Welk boek las je onlangs en wat vond je ervan?

Ik ben momenteel bezig in Vaarwel Roscoe van Céla van Gastel, maar het boek dat ik als laatste heb uitgelezen (of geluisterd, eigenlijk) is Omkijken naar morgen van Wendy Brokers. Die vond ik echt prachtig. Hoe Wendy het doet weet ik niet, maar ik heb lachend én huilend langs de IJssel gelopen.


Stel je boeken worden een tv-serie. Welke 4 actrices zie je in de rollen van de 4 vriendinnen? Je mag kiezen wie je wilt.
Jeetje, wat een moeilijke vraag! Hier moest ik echt héél diep over nadenken. Sommigen zijn wel wat te oud, maar: Dakota Fanning als Cleo, Meghan Markle in haar Suits-tijd als Kim, Cara Delevigne als Abigail (maar dan wel met bruin haar) en een jonge Zooey Deschanel als Sophie. Met brandweerrood haar, natuurlijk.

 

 

Kort maar krachtig

 

Verliefd, verloofd, getrouwd?

Nu verloofd, hopelijk in 2022 getrouwd.


Hond of kat?
Te moeilijk! Ik zeg kat omdat Tony als mijn harige kind voelt, maar eigenlijk wil (en kan) ik niet kiezen.


 

Scones of mokkataart?
Mokkataart

 

Koffie of chocolademelk met slagroom?
Koffie, maar wel met een siroopje erin


Rolschaatsen of hardlopen?
Hardlopen


Zingen of fotografie?
Zingen! Ook al kan ik het niet bepaald


Nederland, Berlijn of New York?
Absoluut New York


Romantische avondje uit of thuis met een goed boek?
Romantisch avondje uit


Denker of doener?
Doener


Wil je op bovenstaande stellingen nog een toelichting geven?
Naast San Francisco is New York mijn gedeelde-nummer-één-lievelingsstad. Op de foto waarop mijn muts bijna van mijn hoofd waait, zit ik op een hek op de boulevard van Coney Island, in New York. In deel 4 zit een hoofdstuk dat zich daar afspeelt en dat ik een klein beetje heb gebaseerd op het reuzenrad op de achtergrond.


Wanneer jij de interviewer zou zijn welke vraag zou je dan zeker gesteld hebben?
Of er na deel 4 nog meer schrijfplannen in het verschiet liggen.

En wat is je antwoord op deze vraag?
Héél veel. Niet in deze serie (alhoewel: zeg nooit nooit), maar wel in andere! Eind 2021 komt een driedelige Kobo Original-serie uit van mijn hand en ik kan verklappen dat er bij Loft Books ook weer iets heel leuks aan zit te komen voor 2022!

Susan, namens Boekinkt dank je ik voor het interview! Ik kijk uit sowieso uit naar deel vier uit de serie ‘Liefde natuurlijk’ en laat me graag in de toekomst verrassen met er nog meer voor moois mag gaan vloeien uit je digitale schrijfsels.
 
Jacqueline

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...