vrijdag 14 april 2023

De zaak Templeton – Javier Castillo


 New York, 26 november 1998, Thanksgiving. Onder de handen van haar ouders verdwijnt de driejarige Kiera Templeton tijdens een optocht in de stad. Met man en macht wordt er naar de kleine Kiera gezocht, maar er wordt geen spoor van haar gevonden. Haar ouders Grace en Aaron Templeton zijn wanhopig en gaan er langzaam aan onderdoor. De zaak wordt opgepikt door de jonge onderzoeksjournaliste Miren Triggs. Wat begint als een afstudeerproject eindigt als een obsessie: Miren zal en moet achterhalen wat er met Kiera is gebeurd.

Wanneer er na drie jaar een videoband opduikt met beelden van Kiera blijkt dat ze nog in leven moet zijn. Maar waar is ze en wie stuurt de ouders de videoband? Miren en agent Miller, die vanaf het eerste moment bij de vermissingszaak betrokken waren, bijten zich opnieuw vast in de zaak, maar zonder veel resultaat.

De videobanden blijven komen, telkens met een tussenperiode van een paar jaar. Voor de ouders betekent dit hoop, voor Miren en agent Miller wordt het een onmogelijke obsessie. Waar is Kiera?

 De speurtocht naar Kiera Templeton omvat een periode van 12 jaar. Na de hartverscheurende gebeurtenis tijdens de Thanksgiving-optocht wordt er telkens heen en weer in de tijd gesprongen tussen 2010 (12 jaar na de vermissing), de gebeurtenis in 1998 en verschillende periodes daar tussenin. Tevens worden er verschillende verhaallijnen gevolgd: die van de ouders, van onderzoeksjournaliste Miren, van agent Miller en later zelfs die van de ontvoerders. Dit alles geeft een heel dynamisch gevoel aan het verhaal. Het begin van het boek voelt zelfs een beetje als true crime. Wie kent niet het verhaal van de verdwijning van Madeleine McCann? Aan die zaak deed het verhaal me aan het begin een beetje denken.

Ik had de eerste hoofdstukken best wat moeite met doorlezen, omdat de wanhoop en het verdriet van de ouders keihard bij me binnenkwam. Maar het verhaal is intrigerend genoeg, en door het regelmatig wisselen van perspectief en relatief korte hoofdstukken blijf je doorlezen.

 Ook de introductie van Miren in het verhaal, én haar eigen verhaal is een interessante. Er is iets met haar gebeurd en daar laat de auteur in het begin steeds maar kleine stukjes van los. Toch weet je uiteindelijk wel waar het op aanstuurt, maar het geeft wel een extra spanningsopbouw aan het boek. Vervolgens komt ook de verhaallijn van de ontvoerders naar boven. Boeiend om te volgen wat hen bewogen heeft en de paniek en onrust te voelen die hun besluit met zich meebrengt.

 Maar (en ja, nu komt het) uiteindelijk gingen er mij dingen irriteren in het verhaal. Zo wordt er bij dialogen met Miren door haar tegenpersonages telkens haar naam genoemd, vrijwel om elke tweede of derde zin. ‘Ik weet het, Miren, maar….’, ‘Zo gaat dat nu eenmaal, Miren’. ‘En ze hebben gelijk, Miren’.

Ik dacht eerst dat dit misschien een bedoeld irritant trekje was van dat personage, maar dit kwam bij meerdere dialogen met verschillende personages tegenover Miren terug. Ugh…. ik kan als lezer echt wel onthouden tussen wie de dialoog plaatsvindt, dus ik vond dat enorm storend.

 Ook vond ik dat de auteur onnodig op effectbejag uit was. Er wordt zo ontzettend veel drama in het boek gegooid wat eigenlijk maar weinig met het verhaal te maken heeft. Verkrachting, verbranding, moord, beroving, miskraam…… Ik kan er niet te veel over uitweiden, maar ik vond het wat te veel toevallige gebeurtenissen bij elkaar. Waarschijnlijk wilde de auteur het drama versterken, maar voor mij deed het alleen maar af. Het vermissingsverhaal zelf was al krachtig genoeg, en ik begrijp dat je je protagonist wat achtergrond wil meegeven, maar dit was voor mij echt te veel. Het leidde me erg af van het echte verhaal.

 Deze minpunten maakten toch dat ik het verhaal minder ging waarderen, en van de 4 inktpotjes waar ik aan het begin verwachtte op uit te komen, bleven er maar 3 over. Er wordt aan het einde nog een opzetje gegeven voor een nieuw boek maar als ik eerlijk ben twijfel ik nu wel of ik dat zou willen lezen. Misschien, maar alleen als de auteur toch iets beter leert doseren want aan het hoofdverhaal ligt het niet.

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...