maandag 10 april 2023

Interview Jasmine Raeymaekers

 


 


Jasmine Raeymaekers schreef een ‘Een nacht in een kooi’, een non-fictiedebuut over hoe ze in de zomer van 2019 onverhoeds in een Egyptische gevangenis belandde. Jolanda las haar verhaal en mocht haar een paar vragen stellen.

 

 1. Zou je je kort willen voorstellen aan de lezers van Boekinkt?

 Met plezier! Ik ben Jasmine, 27 jaar. Ik woon met mijn Argentijnse vriend Geronimo en mijn dochter Lily op de Canarische Eilanden. Het grootste deel van de tijd vind je me dan ook op het strand met mijn dochter en een manuscript.

 

2. ‘Een nacht in een kooi’, jouw eerste roman, of eigenlijk non-fictie verhaal, verscheen in augustus 2022. Wat een heftig verhaal! Hoe gaat het nu met je?

 Het gaat beter dan ooit met me. Dankjewel. Lief dat je het vraagt! Mede door het boek heb ik veel aan zelfreflectie gedaan. Het boek is voor mij een geluk bij een ongeluk. Ik geloof erin dat in je sterkste ongeluk ook altijd, zonder uitzondering, je sterkste geluk schuilt. Je moet het alleen wel zelf zoeken.

 

3. Beleefde je de gebeurtenissen uit het boek tijdens het schrijven weer helemaal opnieuw?

 Ja, helemaal. Toen ik bevrijd was uit de gevangenis heb ik heel hard gehuild. Een maand geleden was ik klaar met een manuscript waarin ik mijn pas overleden grootmoeder in de personages had verweven. Dat ontroerde me omdat het einde ervan voelde alsof mijn grootmoeder voor de tweede keer stierf. 

Zelfs nu ik fictie schrijf leef ik me helemaal in in de personages. Ik denk dat iedere schrijver dat wel heeft.

 

4. Tussen het verhaal van je boek en je huidige leven is alweer een poos verstreken. Je woont inmiddels met partner en baby op het mooie Lanzarote. Komt er nog een boek over hoe je daar bent geraakt?

 Wat leuk dat je dat vraagt! 1 september komt het boek hoe ik van een nachtmerrie naar mijn droomleven ben gegaan. Ik hoop dat veel mensen er inspiratie uit zullen halen om ook voor hun droomleven te kiezen!

 

5. Wat voor boeken kunnen we nog van je verwachten? En zal dat allemaal non-fictie zijn?

 Ik heb ondertussen nog vier andere manuscripten klaar en ik werk aan een vijfde. Drie ervan zijn fictie. 

 

6. Op Instagram deel je (een beetje jaloersmakende) foto’s van je leven op Lanzarote. Ik lees ook dat je erg reislustig bent én je vliegt regelmatig naar familie in België. Waar zie je jezelf over ongeveer 10 jaar? En heb je naast schrijven nog meer andere plannen?

 Die foto's zijn er om mensen te inspireren. Eigenlijk zijn ze er eerder als een aanvulling op de teksten die er onder geschreven staan. Ik ben dat account echt puur om te schrijven begonnen. Ik weet nog hoe ik 2 jaar geleden Geronimo vroeg: 'Wat is een verhaal eigenlijk?' En nu maak ik er vaak wel 10 op een dag. Magisch toch hoe zoiets kan groeien.

Waar ik mezelf over 10 jaar zie? Ik schrijf nu 4 boeken per jaar dus dan met 40 boeken erbij. Drie kindjes en een huis op het water. Ja, ik ben ambitieus, anders word ik er niet blij van.

 

Dank je wel Jasmine, voor het beantwoorden van onze vragen. We wensen je heel veel geluk toe en zijn erg benieuwd naar jouw boeken die nog gaan verschijnen in de toekomst.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...