maandag 24 april 2023

Min of meer opmerkelijke gebeurtenissen uit het leven van een treuzelaar – Cindy Hoetmer

 



 
‘Het was gewoon een dag, en ik werkte op kantoor bij mijn vaste opdrachtgever. Er kon nog van alles gebeuren of, nog waarschijnlijker, niks’.

 Het leven van een single midlifer in Amsterdam. Dat kan heel opwindend zijn maar voor Cindy Hoetmer is dat het niet: ze werkt (als ze al werk heeft), drinkt elke vrijdag een paar biertjes in het stamcafé, bezoekt elk weekend trouw haar ouders, pakt af en toe een concertje mee in de stad, en verder maakt ze niet zo veel spannends mee. Maar juist in die alledaagse situaties is vaak genoeg opmerkelijks te zien. Cindy Hoetmer tekende elke dag een gebeurtenis op en plaatste deze stukjes op Facebook. Deze grappige stukjes zijn gebundeld in dit boek.

 Wat een heerlijk boek vond ik dit. Ik wilde eerst schrijven ‘herkenbaar boek’ maar ook al ben ik net als Cindy vijftiger, in sommige dingen kon ik me helemaal niet herkennen. Ik ben nooit in een kroeg te vinden, ben niet single en heb ook geen freelancebaan. Maar haar humor herkende ik wel: een beetje cynisch, soms vol verbazing en vooral droog. En de manier waarop ze in alledaagse situaties toch net dat opmerkelijke en soms grappige weet te zien, daar kan ik me ook helemaal in vinden.

 ‘En ik dacht eraan dat we allemaal een voor een ophouden met bestaan, tot er nog maar eentje over is. En dat diegene dan in het café is, of op een feestje, waar hij of zij om zich heen kijkt en geen enkele bekende ziet en denkt: iedereen is er’.

 Het levert geen lachsalvo’s op maar wel regelmatig gegrinnik of op z’n minst een glimlach. Cindy Hoetmer kijkt niet alleen met een opmerkzame blik naar de wereld om haar heen maar weet ook zichzelf te beoordelen met een portie zelfspot. Soms houden de stukjes het midden tussen zichzelf niet zo serieus nemen en een bepaalde tragiek. Het leven loopt soms gewoon zoals het loopt, hoe graag je misschien ook anders zou zien. En dat is soms stom, soms saai maar vaker ook gewoon prima.

 Heerlijk leesvoer voor iedereen die zichzelf op z’n tijd ook niet altijd serieus durft te vinden.

 4 inktpotjes

Jolanda

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...