zaterdag 8 april 2023

Stervensuur - Andreas Gruber

 


‘Als je er binnen 48 uur achter komt waarom ik deze vrouw heb ontvoerd, zal ze in leven blijven. Zo niet, dan sterft ze.’ Deze boodschap stuurt een seriemoordenaar naar relaties van zijn slachtoffers, om ze vervolgens een gruwelijke dood te laten sterven.

Wanneer rechercheur Sabine Nemez zelf op een afschuwelijke manier getroffen wordt door de daden van deze moordenaar, wil ze nog maar één ding: achterhalen wie hierachter zit, en waarom. Voor het onderzoek naar de moorden wordt een Nederlandse profiler ingeschakeld, de markante Maarten S. Sneijder. Ondanks haar persoonlijke betrokkenheid vraagt Sneijder Sabine om hulp. De samenwerking verloopt erg stroef, maar wanneer ze een patroon in de moorden ontdekken, komen ze in een stroomversnelling terecht. Zullen ze de moordenaar kunnen stoppen voordat hij zijn gruwelijke plannetjes heeft uitgewerkt?

 Dit eerste deel in een serie over profiler Maarten S. Sneijder is het eerste van een zevendelige-serie die vertaald is vanuit het Duits. Van mij mogen de volgende vertalingen rap gaan volgen. Want wat was dit boek gruwelijk goed! Of nog beter: gruwelijk én goed! Waar sommige auteurs de slachtoffers die nog gered kunnen worden nogal eens sparen, hoef je daar in dit boek niet op te rekenen. Gruber spaart zijn personages én lezers niet.

 Het boek begint al goed met een zinderende proloog. Als je die al te gruwelijk vindt, dan moet je je afvragen of je nog wel verder wil lezen. Zo ja, dan word je in ieder geval beloond met een superspannend kat-en-muisspel. 

Het verhaal zit goed in elkaar. Wel is het zaak je hoofd er goed bij te houden, aangezien er vanuit verschillende verhaallijnen verteld wordt. Zo volgen we zowel rechercheur Sabine als de psychotherapeuten Rose en Helen, en deze verhaallijnen werpen samen een interessant perspectief op de dader. Uiteindelijk komen de verhaallijnen op een ingenieuze manier samen.

 Ook de ontwikkeling van de personages vond ik erg boeiend. De ietwat stereotype Nederlandse profiler Maarten S. Sneijder (wiet-rokend en bot) blijkt diepere gronden te hebben dan ik op het eerste gezicht dacht. En de vrouwelijke personages blijken stoere doortastende personages te zijn die de verhaallijn dragen. Maar ook de menselijke kanten ontbreken niet. Dit legt de basis voor interessante interacties en dialogen.

 Wel merkte ik dat ik soms even terug moest lezen omdat ik achter de zinnen bleef haken. Niet dat er fouten instaan, maar ik merk wel vaker dat wanneer boeken uit het Duits vertaald zijn, ik de vertaling soms niet overal even soepel vind lopen. Dat heeft meer met mijn persoonlijke voorkeur te maken waarschijnlijk.

 De spanning in het verhaal verslapt geen moment, ook al was ik daar halverwege even bang voor. Je weet namelijk al vrij snel wie de dader is, maar Gruber weet door een aantal slimme plottwists het tempo hoog te houden. En als je denkt dat het opgelost is, komt er nog even een flinke versnelling achteraan. In de epiloog worden een paar losse eindjes nog netjes afgewerkt.

 Jammer dat ik geen Duits lees, maar nadat ik het boek dichtsloeg had ik eigenlijk nog maar één wens: door met het volgende deel! Ik zal echter nog even geduldig moeten wachten op de volgende vertaling. Maar dat ik die wil lezen, weet ik al zeker!

 4 inktpotjes

 Jolanda


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...