zondag 2 april 2023

Kluizenaar van Terrence Lauerhohn

 


Donkere ziel

Bertrand, Bertje, Adriaanse is als kind vaak boos. Omdat hij erg gevoelig is, volgens zijn mama. Reeds als jong kind ontwerpt hij kunstwerkjes waarin hij zijn ‘denkpijn’ kwijt kan. Iets doet al in de proloog vermoeden dat die kunstwerken iets lugubers hebben, getuige de stank die ze verspreiden.

Als zestigplusser is bakker Bertrand nog steeds zijn bijzondere hobby niet ontgroeid. Zijn ouders zijn overleden. Hij is de enige overgebleven bewoner van spookdorp Straatendamme. Zijn isolatie bevalt hem uitstekend omdat het hem toelaat helemaal los te gaan met zijn passie die hij in geen geval kan delen met de rest van de wereld. Allusies op de Golem of het monster van Frankenstein klinken niet echt geruststellend.

Rust is hem echter niet gegund. De gemeente Hulst wil dat hij zijn ouderlijk huis verlaat: de nabijgelegen industriezone wil uitbreiden en de industrie zou potentieel een gevaar kunnen vormen voor zijn gezondheid.    Terrence Lauerhohn brengt zo onder de aandacht hoe hele dorpen moeten wijken voor industrie en vooruitgang. Een ambtenaar wil Bertrand dringend spreken.

Een ongenode gaste arriveert in het spookdorp. Haar missie: de bakker vermoorden. Wie is zij? Haar binnenstem en duisterstem steunen en ondermijnen haar in de uitvoering van haar opdracht. Wat is waan en wat werkelijkheid? Het is het begin van een kat-en-muisspel waarvan de uitkomst lang niet zeker is, maar dat een confrontatie niet kan uitblijven, staat als een paal (van een brug? 😊) boven water.

De plot is ingenieus uitgewerkt. Uiteindelijk klopt alles. ‘Kluizenaar’ lezen is heftig en beneemt de adem. Geen leesvoer voor tere maagjes: een aquarium gevuld met drap, oogbollen en een schedel en skeletten amper vel over been zijn vaste aanwezigen in de plot. Zinsbegoocheling op zinsbegoocheling, hallucinaties, paranoïa ervaren door zowel Bertrand als Marie-Jeanette (de gaste) en visioenen maken van het lezen van ‘Kluizenaar’ een bewogen leesoefening die regelmatig het bevattingsvermogen van zowel Marie-Jeanette als de lezer overstijgt. De spanning bouwt gestaag op terwijl Marie-Jeanette en de lezer vastzitten in lucht die verandert in stroop en je geen stap voor de andere kan zetten.

Terrence Lauerhohn is een visuele schrijver aan wiens aandacht geen enkel detail ontsnapt. Hij hanteert daarbij woorden die accuraat de wanen en hallucinaties vertalen in haarscherpe beelden op papier. Beeldende taal dus die wordt versterkt door de ontelbaar mooie treffend gekozen metaforen. Suggestieve taal ook want geuren en kleuren uit Straatendamme riskeren zelfs de lezer misselijk te maken.  Creatief als hij is vindt hij zelf de uitdrukkingen uit. Lees er maar de passage met de Marie-Jeanetteajuin op na! Zijn taal is krachtig, bijtend, bars en grof waar het Bertrand betreft; vermits meerdere stemmen huizen in het hoofd van Marie-Jeanette wisselt ‘haar’ taalgebruik tussen twijfelend, bevelend en dreigend.

Dit alles resulteert in een levendige vertelstijl waarbij Lauerhohn de touwtjes stevig in de hand houdt: hij woont in zijn personages, stuurt hen aan en gaat met griezelig gemak mee op tocht in de krochten van hun ziel en legt de donkerste en meest verboden plekjes bloot door laagje na laagje af te pellen.

‘Kluizenaar’ is een fantastisch goed geschreven plot waarin uiteindelijk alles klopt. Of de getormenteerde zielen in Straatendamme verlossing én vergiffenis vinden, is aan jou om te ontdekken.

5 inktpotjes

Anita

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...