dinsdag 15 maart 2016

Juul ontmoet Ronald Giphart

Zondag 13 maart was Ronald Giphart in Leiden. Voor Puur Gelul in mijn "eigen" Gebr. de Nobel.
Mooie gelegenheid voor een interview.

Om 19 uur meldde ik mij voor het interview. Bloednerveus, uiteraard, het was tenslotte mijn eerste echte interview. Wie zou dat niet spannend vinden? 
Ik had pech, Ronald stond in de file en zou later komen. Niet goed voor mijn spanning, kan ik je wel zeggen. Want...zou er nog tijd overblijven om mijn vragen te stellen?

Zenuwen waren onnodig. Ronald Giphart is een aardige vent en hij wilde graag even tijd maken voor een praatje en een foto.

1 Ik las op Wikipedia dat je nachtportier was toen je begon met schrijven. Waarom een boek schrijven?

Ik had een aantal boeken gelezen die ik zo goed vond, dat wilde ik ook! Ik heb zo'n 5 a 6 jaar voor het eerste boek gedaan.
Voorbeelden van boeken die mij inspireerden zijn:
* De Ortolaan van Maarten 't Hart
* Het Verzonkene van Jeroen Brouwers

2 Welke schrijvers las je graag op de middelbare school?

Maarten 't Hart, Jeroen Brouwers, Jan Siebelink, Gerrit Komrij, Cees Nooteboom en Geerten Meijsing.

3 Welke schrijvers lees je nu graag?
c:hebban

Non-fictie en nieuwe nederlandse schrijvers als Özkan Akyol ( Turis ).

4 Welke boeken stonden er op je examenlijst?

De grote 3: Hermans, Reve en Mulisch. En Hella Haasse.

5 Hoe vind je het dat je nu zelf op examenlijsten staat?

Leuk. Het is mooi dat leerlingen lezen. En dat hoeft dan niet per se een boek van mij te zijn.

6 Wat vind je van het verplicht moeten lezen voor je eindexamen?
Giphart in zijn jonge jaren

Het werkt zeker niet motiverend, maar ik vind het ook geen wereldprobleem. Veel hangt ook af van of je een goede of slechte leraar Nederlands hebt. Een goede leraar motiveert vanzelf.

7 Hoop je dat jongeren oa door jouw boeken plezier krijgen in het lezen?

Ja, zeker. Lezen is leuk. En als ik daar een bijdrage aan kan leveren is dat mooi.

8 Las je als kind veel?

Ja, heel veel. Ook werd ik veel voorgelezen.
En mijn opa was schrijver.
( en door de zenuwen ben ik dus vergeten te vragen of zijn opa ook een bekende schrijver was....)

9 Wat vind je zelf je beste boek?

Stel je hebt 2 kinderen en iemand vraagt wie van de 2 je liever is...Wat antwoord je dan?
Zo denk ik ook over mijn boeken.

10 Wat vind je van de verfilmingen van je boeken?

1 verfilming vond ik goed.
1 vond ik oke.
1 vond ik slecht.
En nee, ik ga inderdaad niet zeggen welke waarbij hoort!

11 Is het moeilijk om bij een verfilming je eigen idee van het boek los te laten?

Ik ben daar niet mee bezig. Een film is zo totaal anders dan een boek.
De enige redenen om een boek te verfilmen is het geld en je verkoop gaat omhoog, tijdelijk.

12 Heb je je eerste manuscript naar veel uitgeverijen moeten sturen?

Nee. Het was meteen raak.
Ik had een 1-manstijdschriftje en naar aanleiding daarvan ben ik benaderd door een uitgever met de vraag of ik een boek wilde schrijven.

13 Welke tips heb je voor beginnende schrijvers?

Zelf heel veel lezen.
Heel veel schrijven, bijvoorbeeld columns.
En gewoon beginnen en er niet teveel over nadenken.

14 Wat vind je van lezersblogs, zoals Boekinkt?

Er zouden er meer van moeten zijn, ik ben er een groot voorstander van. Als er veel over je boeken wordt geschreven trekt dat het niveau omhoog.


Nog snel een foto, nou ja snel...en weg was meneer Giphart, hij moest zich gaan voorbereiden.
Toch heel aardig dat hij even de tijd heeft genomen om de vragen van dit nerveuse meisje te beantwoorden!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...